måndag 21 juli 2014

Skrubba dig ren med björk och åkerfräken



Kroppsskrubb med björkblad och åkerfräken

Örterna har börjat ta mer plats i mitt liv, det hänger knippor av älgört, johannesört, rölleka och åkerfräken på tork lite överallt i lägenheten. Igår hittade jag recept på kroppsskrubb med björk och åkerfräken på Husmor Annas blogg. Jag gick ut och plockade björkblad och åkerfräken, björkbladen ska man helst plocka i juni men jag hittade en del fräscha blad ändå. 

Björkblad innehåller saponiner, ett ämne med tvättaktiva och löddrande egenskaper. Björkbladen kan fungera som mild tvållösning. Halten av saponiner är störst på försommaren, före midsommar. I Finland används björkris i bastun, inte för att slå sig gul och blå utan för att rengöra huden på djupet. Min farmor gjorde ett stort antal bastukvastar av björkris för vinterns behov alltid på försommaren.


Åkerfräken växer på vägkanter och torra ängar, och kan förväxlas med ängsfräken eller skogsfräken. Åkerfräken är styvare och strävare, gnuggar man den mellan fingrarna hör man ett prassel. Åkerfräken innehåller mycket kisel som kan utvinnas genom att koka den torkade växten i tjugo minuter.

Här kommer receptet från Husmor Anna:

Saltskrubb på åkerfräken och björkblad

2 dl grovt havssalt
1 dl färska björkblad
1 dl färsk sönderklippt åkerfräken

( man kan eventuellt tillsätta lite olja t.e.x. olivolja, men jag valde utan eftersom skrubben känns mer renande utan)

Mixa allt. Förvara i glasburk i badrumsskåpet.

Jag har ingen mixer som kan finfördela torra ingredienser därför klippte jag åkerfräken med en sax och hackade björkbladen fint. 

Därefter tog jag morteln för att stöta i allt till en grön sörja, som jag la i en glasburk. Idag ska jag prova min gröna kroppsskrubb, garanterat fri från kemikalier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar