torsdag 24 juli 2014

Inkamästarnas arv


Doña Maria, Altomesayok schaman i Q'ero traditionen

Q'eroindianernas uråldriga kunskap och verktyg

Jag läser boken Inkamästarnas arv som jag hittade, av alla ställen, på ÖB för 10 kronor. Den är skriven av Anna E. Southerington, en av grundarna av den ideella föreningen Inka Spirit som arbetar för att bevara inkatraditionens kunskaper.

"Inkamästarnas arv är en praktisk handbok som berättar om och förklarar inkafolkets kosmologi, andliga tradition och kraftfulla verktyg för energiarbete såsom dessa har bevarats av q'eroindianerna i Peru.

Q'eroindianerna är inkaindianernas ättlingar i direkt nedstigande led och det folk som av andra sydamerikanska stammar kallas "förvaltarna av den uråldriga kunskapen"."

För två år sen fick jag möjlighet att träffa en av de mest ansedda Inkaschamanerna idag, Doña Maria som är den sista kvarvarande Altomesayok inom Q'eronationen. Altomesayok har förmågan att få direkt kommunikation, visdom och healing från Apus - de höga bergens andar. Doña Maria sjöng en sång till sjön, jag förstod inte orden men på något sätt tog jag in budskapet, på ett energiplan. Minnet av den fina kvällen har jag inom mig för alltid.
Doña Maria och tolken Edson
Q'eros såg en bro i den falnande elden
På eldceremoni med q'eros, Doña Maria och Don Alejandro
Doña Maria träffades av blixten som ung flicka, den första blixten renade henne, den andra blixten väckte upp henne och den tredje blixten återförenade henne med kosmos. Artikeln om henne som publicerades i tidningen Nära "Blixtarna gjorde Dona Maria till schaman - Vi måste lära oss att lyssna på jorden igen" kan du läsa här.


Jag har inte blivit träffad av blixten men däremot fick jag en kraftig stöt av strykjärnet en gång när jag strök barfota stående på ett blött golv. Jag blev inte schaman men undrar om stöten väckte upp mig i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar